söndag 11 maj 2008

Frukost i solen...


På söndagarna brukar vi alltid försöka göra en lite lyxigare frukost, vilodagen till ära. Idag blev det amerikanska pannkakor med honung och nötter. Till detta gjorde jag en liten kompott på lite rabarber från landet och lite jordgubbar från frysen. Sambon ville ha lite vispad grädde, så det såg han till att vi fick. Jag vispade ihop smeten redan igår kväll, så det var bara att gå upp och rakt fram till spisen och börja steka. Gjorde en liten mental anteckning om att skaffa mig ett plättjärn, mina pannkakor såg mer ut som båtar och blev lite olika stora. Som ni säkert kan räkna ut så blev det väldigt smaskigt, och för att ni alla ska få chansen att smaka får ni receptet av mig här och nu:
Amerikanska pannkakor 4 port
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
2 tsk strösocker
3 dl mjölk
2 ägg
2 msk smält smör (jag tog flytande margarin)

Blanda alla torra ingredienser i en skål. Häll i mjölken och vispa smeten slät. Tillsätt äggen och smöret och vispa ihop. Ta ungefär 2 msk smet till varje pannkaka, stek på medelvärme, gärna i ett plättjärn. Lägg upp de små gynnarna på ett vackert fat, ringla honung över och strö på lite hackade nötter. Smaklig spis!

Inga kommentarer: