onsdag 7 maj 2008

Pluggfika


Tyvärr måste en del av min dag spenderas med plugg framför datorn, trots att man gärna skulle vilja kunna be om någon sorts dispens för att kunna lapa sol istället för att utbilda sig. Nåja, för att kunna kämpa vidare i paradigmernas och symbolikernas värld så har jag kvar en liten bit av min rabarberkaka som jag bakade igår, på mina egna rabarber;) Eftersom jag gärna bloggar om mat så kommer receptet här. Busenkelt, och busgott!
Bärkaka
2 ägg
2 ½ dl socker
2 ½ dl mjöl
100g smält smör
bär, exempelvis rabarber, vinbär, björnbär eller lingon

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Blanda i mjöl och sist smör. Häll i en rund form (behöver inte smörjas). Lägg på bär, så mycket som möjligt i ett lager. Under gräddningen sväller smeten och gömmer bären lite, så du behöver inte trycka ner bären i smeten eller något sådant. Smeten i sig är rätt så söt, därför blir kakan godast med syrlig frukt eller bär.
Grädda i 175 grader i ca 30 minuter. Ät som den är eller med vaniljvisp.
Mums!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fina blogginlägg. Jag är lite avis på din täppa. Men jag sitter kanske där lite då och då i sommar... Är hemma och jobbar idag och kanske måste trösta mig med en kaka...Vilken tur att man kan hitta bra recept på folks bloggar!