torsdag 20 november 2008

Självhushållning i sikte!

Ibland finns det saker som är så självklara så man blir lite gramse att man inte kommit på dem tidigare. Emellanåt slänger jag brödskalkar och torra bitar, vilket alltid känns tråkigt. En fjärdedel av all mat som köps i Sverige hamnar i soptunnan, och miljöhjälte som jag är (visserligen självutnämnd, men ändå) så måste jag minska ner detta. Så det slog mig för några dagar sedan, självklart ska jag göra eget ströbröd! Jag slängde in skalkarna på eftervärmen efter min äppelkaka, och när ugnen hade kallnat var brödet verkligen snustorrt, så då fick det bli några varv i mixern och sedan genom silen, så var mitt förråd av ströbröd påfyllt. Nu måste jag bara komma på fler geniala lösningar för andra rester på väg mot komposten. Äggskal? Broccolistjälkar? The sky is the limit...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag är glad att jag hittat din blog!! Hittade den genom Ellmania. Det kan vara svårt att hitta bra bloggar.
Jag spar denna blog som favorit!! hälsar Dorothea

Linnéa sa...

Hej Dorothea!
Så glad jag blir av din kommentar! Ellmania är en riktigt trevlig blogg och en riktig inspirationskälla. Håll utkik efter fler inlägg, julpyssel hägrar...