måndag 26 november 2007

Matvecka nr 48

Så, för alla matintresserade läsare, här kommer min matvecka nr 48
Måndag: Färsk spenatpasta med spagettisås (Det tråkiga namnet avslöjar möjligtvis bara hur enkel den här såsen är. Mycket god och enkel vardagsmat, som blir en stor sats. Hittas i Annas Mat)
Onsdag: Fisksoppa från Menton (Nytt recept, som jag ser mycket framemot. Lät spännande eftersom den innehåller apelsin. Hittas även den i Annas Mat)
Torsdag: Provensalskt lamm med couscous (Eget recept, har faktiskt aldrig lagat lamm förut, men hur svårt kan det vara? Mitt miljöintresse leder mig bort från kött som fötts upp under lysrör av artificiell mat, därav mitt nya intresse för lamm. Tänkte ha lite vitlök, svarta oliver (är det särskilt provensalskt egentligen?) och mängder av bladpersilja till. Återkommer med utvärdering av hur tillagningen av denna outforskade råvara föll ut.)
Fredag: Laxmacka (förra veckan när jag gjorde laxpaj visade sig geggamojan som skulle läggas i pajskalet smakade ypperligt att äta med sked ur bunken, vilket gjorde att jag tänkte ha denna på ett stycke gott bröd till fredagen.
Lördag och söndag kommer vi tillbringa flyttandes till en ny lägenhet, och därför har jag inte styrt upp något att äta tills dess. Tisdagen kommer jag att tillbringa i Dalslands djupa skogar, hos min underbara väninna Mia som snart ska ha sin första bebis. Ser spänt fram emot detta, Mia är nämligen lika pysslig och matintresserad som jag och vi kommer säkert ha en underbar dag tillsammans.

2 kommentarer:

Ellmania sa...

Åh, du lyckliga kvinna full av klokskap! Du har uppnått ett av mina livsmål: Framförhållning! Du är nu officiellt min matguru och mentor ( I won´t take no for an answer!) Jag läser andaktsfullt. Mer, mer, mer... Kram Emmie

Mias Värld sa...

Darling! Älskar matlistor. Gör dem ibland men är, tillsammans med min käre andre hälft, allt för förtjust i spontanitet i matlagningen för att riktigt få det att funka. Mycket intresserad av lammet. Rapportera! Dessutom, vad är spegettisås?
Saknar dig här i min soffa, kom snart tillbaka! Tills dess, kolla in http://miasvarld.blogspot.com