måndag 26 november 2007

Matvecka-vår räddning

Ni vet alla hur det är. När det börjar kurra i magen framåt kvällen ställer man sig suckandes och glor in i kylen. Eftersom iallafall vi oftast inte har så mycket inspirerande i kylen blir det oftast nån form av kokt pasta och typ pesto till. Att laga mat blir ett så oerhöst stort projekt när man måste tänka ut vilken själamat man kan åstadkomma med tråkburkarna som står längst bak i kylen, och eftersom man alltid börjar i sista minuten när hungern är som störst så har man sällan det tålamod som krävs för att kunna åstadkomma underverk med nån gammal tacosalsa, lite kapris och en klick äppelmos. Jag och sambon blev trötta på denna misär och bestämde oss för att ta oss själva och varandra i kragen och styra upp problemet. Nu kan vi nöjda, med flera månaders facit i handen konstatera att vi inte kommer gå tillbaka, inte frivilligt iallafall. Men, det ska tilläggas, det är lätt att falla ur det, och det passar inte alla livsstilar, exempelvis fick det vila under tiden sambon tränade fotboll tre kvällar i veckan.
Så här går det till:
Vi delar upp det på varannan vecka. När man har "sin" matvecka innebär detta inte nödvändigtvis att man lagar all mat själv, även fast det på senare tid har blivit lite så. Men, det finns ju disk efteråt, så ingen behöver gå sysslolös. Själv brukar jag försöka variera min vecka så mycket som möjligt, så att det blir lite spridning på de kulinariska höjderna! Jag brukar sätta mig på söndagkvällen och gå igenom mina kokböcker och mina favvosidor på nätet och sätta ihop en trevlig inköpslista, som jag sedan införskaffar någon gång under måndagen. Matsedeln brukar jag skriva upp på en whiteboardtavla i köket. Sedan är det bara fritt fram att laga rätterna under veckan, alla ingredienser finns hemma, och det behövs ingen hålögdhet eller tandgnisslan för att åstadkomma en trevlig måltid. Och, eftersom de flesta recept är gjort för fyra portioner, finns det matlåda över till dagen efter. Voila!

Inga kommentarer: