onsdag 16 januari 2008

Matvecka numero 3

I mitt korståg mot att endast äta etisk mat har jag således komponerat en vecka med lite mer etisk inriktning än tidigare. Så här långt har allt smakat förträffligt och över förväntan.
Jag gick ut starkt på måndagen med en gammal favorit, auberginegratäng. Mycket smarrig, och ibland när jag inte är sugen på aubergine så byter jag ut det mot squash, duger minst lika bra. Gott med bröd och sallad till
Igår åt jag och min gäst en mexikansk paj som jag har blivit bjuden på av min vegoguru. Mycket smarrig, men om du ska göra den nån gång så skadar det inte att ta lite mindre bönor för de kan lätt ta överhanden. Dela en avokado i mindre bitar och blanda med hackad rödlök och pressa över lite limesaft och servera detta till. Awardwinning! Och glöm inte ölen att dricka!
Idag blev det med viss tidsbrist en enkelt ihoprörd pastasås baserad på Kelda tomatsås med lite fetaost, kalamataoliver och purjo. Godare än väntat, mycket tack vare att tomatsåsen är god i smaken. Annars kan jag tycka att Keldas färdiga grejer oftast inte motsvarar mina förväntningar.
Imorgon blir det lammfärsburgare i pitabröd. Jag kan dock tröttna lite på arlas tendens att basera de flesta av sina recept på sina egna hopkok, i det här fallet keso med oliv och feta. Dessutom gillar jag inte smaken på den, så därför tänkte jag mosa ihop en egen variant med ungefär samma ingredienser.
På fredag tänkte jag vi skulle festa till det lite här hemma i stugan med jordärtskockssoppa. Jag har aldrig provat det, men min förnimmelse säger mig att det är riktigt välsmakande liten knöl, alltså borde också soppan blir god. Kommer troligtvis att servera örtbröd eller vitlöksditon till. Allt blir så gott med krispigt bröd till!
Helgen har jag inte haft tid att engagera mig i, kommer ta tag i detta när det närmar sig (borde alltså göra det imorgon, men kommer nog göra det på fredag kväll eller nåt)
Nåja, jag hoppas att någon av er därute i cyberspace känner sig manad att prova något eller några av recepten. Vem vet, det kanske blir en ny favorit!

Inga kommentarer: