tisdag 15 januari 2008

Varde ljus... helst så snart som möjligt


Det finns många goda anledningar att längta efter våren och med denna allt detta dagsljus som kommer till oss. Vid denna tid när tjugondedag knut har varit och det egentligen inte borde finnas några grälla, fula fönstersmyckningar (?) kvar (förutom, i undantagsfall, trevliga vita stjärnor och fina enkla ljusslingor, som faktiskt bara tillför estetik så här i mörkret). Trots detta uppenbara stilbrott och brott mot fin jultradition (ja, julen är ju över nu) så syns ändå fortfarande den värsta av alla ljusföreteelser så här på den mörka årstiden. Ni vet alla vad jag pratar om: ljusslangen!
Hu, en kollektiv ryggning tillbaka. Denna produktutvecklingens avskum som helt oförståeligt har fått generande stor genomslagskraft i de svenska stugorna.
Dock är jag inte främmande för ett av dess användningsområden, där den faktiskt dessutom briljerar; dold av en list sprider den ett behagligt och mycket tilltalande ljus åt exempelvis en bardisk eller en fönstersmyg. Men detta är också det ENDA!
Däremot ska den INTE hissas upp i flaggstången, viras kring utemöbler eller träd. Också vissa krogar har smyckat sin entré och/eller sin uteservering på detta vis, till mig som kunds stora förtret, och för mig är detta ett tillräckligt skäl för bojkott. I mitt bostadsområde finns några riktigt vackra hus med stora fönster och tillika balkonger. Men, när mörkret har haft sitt inbrott syns respektlösheten som vissa boende har för sina vackra balkonger, då röd ljusslang har virats kring balkongräcket. Detta förfärar mig så till den milda grad att jag tvingas vända bort blicken. Men det värsta av allt, ljusstaden Göteborg som för tredje året kvävt träden längs östra hamngatan/avenyn med blå ljusslang. Huva! Aldrig har jag varit så nära att skriva en insändare. Och om galenskapen fortsätter även nästa år, då kan ni räkna med att den kommer. Nej, nu får ljuset komma fort, så att dessa hemska tingestar kan försvinna för gott.

1 kommentar:

Ellmania sa...

Väl talat! Jag AVSKYR ljusslangar. Det är dock nobelt av dig att inte avfärda dem helt, utan faktiskt påtala några existensberättiganden för dem. Själv överväger jag ljusslangsattentat på Nordbane med omnejd. Akta er, ni ljusslangs-ofrälse... Kram E